Veelgesteld vragen

Staat jouw vraag niet tussen de veel gestelde vragen?  Gebruik dan de zoekfunctie of neem contact op met onze klantenservice.

Categorieën

  • Alles
  • Algemeen
    • Betaling
    • Wijzigingen doorgeven
  • Productverzekering
  • Schade & diefstal

Direct contact

  • Klantenservice

Alles

Waar vind ik mijn polis- of certificaatnummer

Je polis- of certificaatnummer staat vermeld in de omschrijving van de banktransactie.

Hoe oud mag mijn apparatuur zijn om het nog te kunnen verzekeren?

Indien je de apparatuur niet langer dan 15 dagen geleden hebt gekocht, kan je deze nog bij ons verzekeren.

Hoe meld ik een auto schade?

Auto schade kun je melden met een volledig ingevulde Europees Schadeformulier. Klik de “lees meer hierover” knop om het formulier te downloaden.

Wanneer schrijven jullie de termijnpremie af?

Op of rond de hieronder aangegeven data wordt de termijnpremie (prolongatiepremie) van jouw IBAN rekening afgeschreven.

Productverzekeringen
Zoals verzekeringen voor computerapparatuur, bruin- en witgoed en mobiele telefoons.

Prolongatie januari : 20-12-2019
Prolongatie februari : 27-01-2020
Prolongatie maart : 26-02-2020
Prolongatie april : 26-03-2020
Prolongatie mei : 27-04-2020
Prolongatie juni : 27-05-2020
Prolongatie juli : 26-06-2020
Prolongatie augustus : 27-07-2020
Prolongatie september : 26-08-2020
Prolongatie oktober : 25-09-2020
Prolongatie november : 26-10-2020
Prolongatie december : 26-11-2020

Reguliere verzekeringen
Zoals een auto-, inboedel-, opstalverzekering, e.d.

Prolongatie januari : 27-12-2019
Prolongatie februari : 27-01-2020
Prolongatie maart : 27-02-2020
Prolongatie april : 27-03-2020
Prolongatie mei : 27-04-2020
Prolongatie juni : 27-05-2020
Prolongatie juli : 26-06-2020
Prolongatie augustus : 27-07-2020
Prolongatie september : 27-08-2020
Prolongatie oktober : 28-09-2020
Prolongatie november : 27-10-2020
Prolongatie december : 27-11-2020

Ik heb een nota ontvangen voor het verlengen van mijn foto-/videoverzekering. De apparatuur is echter niet meer in mijn bezit of dusdanig verouderd dat ik hiervan af wil. Hoe kan ik de verzekering opzeggen?

Als de nota niet betaald wordt komt de verzekering automatisch te vervallen. Je kunt echter het verlengingsvoorstel naar ons terugsturen en hierop vermelden dat je afziet van dit voorstel.

Ik heb een aankondigingsbrief ontvangen voor het verlengen van mijn telecomverzekering. Ik wil hier echter geen gebruik van maken. Hoe kan ik dit annuleren?

Je kunt de verzekering schriftelijk opzeggen onder vermelding van het certificaatnummer, bij voorkeur voor de 20ste van de maand. Dit kun je doen per post, fax of e-mail of je kunt een groot kruis door de aankondigingsbrief zetten en deze aan ons retourneren.

Mijn telefoonverzekering heb ik afgesloten voor de periode van 1 of 2 jaar, maar er wordt nog steeds maandelijks geïncasseerd. Hoe kan dit?

De telefoonverzekering heeft een maximale duur van 36 maanden. De minimale duur is 12 maanden. Tussentijds kan er maandelijks worden opgezegd onder vermelding van het certificaatnummer. Dit opzeggen dient schriftelijk te gebeuren.

Mijn apparatuur heeft al 2 jaar fabrieksgarantie. Koop ik nu 5 jaar extra garantie erbij?

Nee, wij gaan uit van een totaal van 5 jaar. Dit is inclusief 2 jaar fabrieksgarantie. Onze premies zijn hier ook op gebaseerd. Vanaf het moment van aankoop heb je echter al wel dekking tegen externe onheilen. Dit zit niet bij een fabrieksgarantie inbegrepen.

Ik heb mijn toestel verkocht. Kan ik de verzekering overzetten?

Nee, dat is niet mogelijk. De verzekering is zowel product- als persoonsgebonden. Je kunt de verzekering het beste schriftelijk opzeggen onder vermelding van het certificaatnummer.

Ik heb in de winkel al premie betaald, hoe kan het dat jullie extra incasseren?

Het bedrag wat in de winkel voldaan is, zijn of administratiekosten (bij een telecomverzekering) of is een voorschot op de premie en kosten. De aanvullende premie wordt automatisch geïncasseerd.

Ik heb apparatuur gekocht en verzekerd, maar de apparatuur bleek bij thuiskomst niet te functioneren. Kan ik nog een wijziging doorgeven?

Wanneer in de fabrieksgarantieperiode de apparatuur door de fabrikant wordt omgeruild, kun je dit schriftelijk aan ons doorgeven. Je kunt dit doen onder vermelding van het certificaatnummer, maar als dit nog niet bekend is, volstaan jouw naam en adresgegevens ook.

De apparatuur die ik heb gekocht functioneert niet naar behoren. Kan ik mijn verzekering nog annuleren?

Dit verzoek kun je schriftelijk bij ons indienen. Per geval wordt bekeken of er tot restitutie kan worden overgegaan.

Ik ben over de 7 dagen heen met het opsturen van de aanvraagbon. Kan ik de aanvraagbon alsnog opsturen?

Onze acceptatietermijn is een maand. Wanneer je jouw aanvraag binnen deze periode instuurt, kun je jouw apparatuur nog verzekeren.

Wanneer gaat de verzekering in?

De verzekering gaat in op het moment van aanschaf van de apparatuur.

Ik heb een nieuwe Apple MacBook, iPad of iPhone gekocht. Waar kan ik deze verzekeren?

Voor het verzekeren van je nieuwe Apple MacBook, Ipad of iPhone hebben wij de website VerzekerjeApple.nl. VerzekerjeApple.nl is een initiatief van Actua. Via deze website kun je jouw Apple apparatuur verzekeren.

Waarom krijg ik niet in geld uitgekeerd?

Actua keert alleen uit in natura. Dit staat ook in de voorwaarden omschreven.

Mijn telefoon was kapot en ik heb het toestel aan jullie opgestuurd. Kan ik het toestel terugkrijgen?

Wanneer wij de schade hebben vergoed, dan behouden wij het recht op jouw toestel en krijg je deze niet terug. Hebben wij de schade niet vergoed, dan kun je je toestel schriftelijk terugvragen.

Ik heb al een politierapport gestuurd, maar er wordt nog een toedrachtsomschrijving gevraagd.

Actua vraagt toch nog een duidelijk verhaal over de gebeurtenis. Dit om nog een beter inzicht te krijgen in de situatie en om te oordelen of de schadevergoeding op een juiste basis plaatsvindt. Een antwoord moet schriftelijk, per post, fax of e-mail aan ons worden verstuurd. Telefonisch wordt niets verwerkt in het dossier. Pas na ontvangst van een antwoord op de door ons gestelde vragen gaan wij verder met het behandelen van het dossier.

Hoe kom ik aan een schadeformulier?

Je kunt je schade 24/7 online melden.

Schade melden >

Ik heb schade aan mijn mobiele telefoon, wanneer krijg ik een leentoestel?

Alleen bij de platinum en mobile plus service, en uitsluitend in geval van reparatie aan het toestel is er recht op een leentoestel. Je hebt geen recht op een leentoestel in geval van diefstal of bij total loss van het toestel.

Mijn apparatuur (geen mobiele telefoon) is gestolen, wat moet ik doen?

Je kunt de diefstal online bij ons melden maar doe eerst aangifte bij de politie. Zonder het politierapport (aangifte) kunnen wij de melding niet in behandeling nemen. De afhandeling van een diefstalschade duurt ongeveer 30 dagen, in verband met het mogelijk terugvinden van het toestel.

Mijn mobiele telefoon is gestolen/vermist, wat moet ik doen?

Laat je Simkaart bij je provider blokkeren. Verder moet je binnen 48 uur na de diefstal/verlies/vermissing aangifte doen bij de politie. De originele aangifte van het politierapport (geen kopie) moet je samen met een volledig ingevuld schadeaangifteformulier en een uitgebreide toedrachtsomschrijving naar Actua sturen.

Schade melden >

Ik wil graag opzeggen. Hoe kan ik dit het beste doen?

Opzeggingen dienen altijd schriftelijk te gebeuren onder vermelding van het certificaatnummer. Bij automatische incasso’s is dit het betalingskenmerk wat op het bankafschrift is vermeld. Opzeggen kan ook per e-mail naar administratie@actua.org

Ik wil de incasso terugdraaien. Hoe moet dit?

Wij kunnen een excasso voor je klaarzetten. Wij maken echter het bedrag pas 8 weken na de incasso over in verband met de wettelijke stornoperiode van 60 dagen waarin je de premie terug kan vorderen via jouw bank.

Hoe kan ik mijn adreswijziging het beste doorgeven?

Je kunt jouw adreswijziging met dit wijzigingsformulier doorgeven.

Tot wanneer kan ik een wijziging op een polis doorgeven?

Je dient binnen twee weken na aankoop een wijziging aan ons door te geven via administratie@actua.org of gebruik het wijziginsformulier. Indien er onder de bestaande polis een nieuwe product is aangeschaft moet je een kopie van de aankoopnota naar ons toesturen.